Marie Kondo is bestsellerauteur en wereldberoemd opruimexpert. Het is haar missie om blijdschap te verspreiden door op te ruimen.

Credit: NA/Netflix

Voordat er wordt opgeruimd en gereorganiseerd gaat Marie eerst met het huis praten en vraagt de bewoners mee te doen. Iedereen moet zijn ogen sluiten en in gedachten met het huis praten. Je groet het huis, neemt de positieve dingen van het huis door en bedankt het huis. Daarna ga je vertellen dat je gaat beginnen met opruimen. Zo wordt iedereen eerst rustig voordat er wordt gestart.

Focus niet op wat je wilt wegdoen, maar op wat je wilt houden en waar je het “Spark Joy” gevoel bij hebt. Het “Spark Joy” gevoel is vergelijkbaar met wat je voelt als je een puppy vasthoudt. Het is een warm en positief gevoel en kan positieve herinneringen opwekken. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of het item je verder helpt in je leven.

Het ultieme doel van opruimen is het leren waarderen wat je hebt zodat je geluk kan bereiken en je comfortabel kunt leven. Een opgeruimd huis is belangrijk, want rommel beïnvloedt je stemming en je relatie. Een opgeruimd huis ademt rust, ruimte en sfeer uit.

Je ruimt op per categorie en niet per ruimte. De categorieën zijn:
1. Kleding
2. Boeken
3. Papier & documenten
4. KOMONO – keuken, badkamer, garage, etc
5. Sentimentele items

Extra

  • Maak elke dag de bedden op en open alle gordijnen.
  • Geef alles een vaste plek in huis, dit maakt opruimen in de toekomst een stuk makkelijker.
  • In huis waar alles zijn eigen plek heeft is de kans op kwijtraken van spullen en doen van dubbele aankopen een stuk kleiner.
  • Bewaar spullen niet in plastic (vuilnis)zakken, kies mooie dozen of transparante bakken.
  • Wanneer gezinsleden samen het huis opruimen verstevigt dat hun band!

1. Kleding

Pak alle kleding in je huis en maak er een grote stapel van. Per gezinslid een eigen stapel. Pas als je wordt geconfronteerd met de hoeveelheid kleding die je hebt, realiseer je je wat je moet doen. Je ziet dan pas hoeveel kleding je hebt.

Iedereen doet dit bij zijn eigen kleding. Ook al vindt je partner dat iets van jou weg zou moeten, het gaat om jouw gevoel en je houdt wat jij wilt houden.

Nu ga je kiezen wat je wilt bewaren en wat weg mag. Houd elk kledingstuk vast en kijk wat je voelt. Heb je geen “Spark Joy” gevoel bij een kledingstuk, dan bedank je het item en legt het bij de spullen die weg kunnen. Niet gooien, maar rustig neerleggen. Dat is erg belangrijk!

Zodra je klaar bent met uitzoeken, ga je de kleding die je wilt houden opvouwen/strijken. Elk kledingstuk bedank je als je gaat vouwen/strijken. In het begin is dat vreemd, maar na een tijdje zorgt dat ervoor dat je minder problemen hebt met kleding vouwen/strijken. Zorg bij het vouwen dat je kleding in een kleine rechthoek is gevouwen (vouw 1x -> vouw 2x). Elk kledingstuk wordt rechtop opgeruimd, of opgehangen, zodat je elk kledingstuk kunt zien als je het uit de kast pakt. Het voordeel is tevens dat alle andere kledingstukken netjes in de kast blijven hangen of liggen.

2. Boeken

Pak alle boeken in je huis en maak er een grote stapel van. Per gezinslid een eigen stapel. Nu ga je kiezen wat je wilt bewaren en wat weg mag. Denk aan het “Spark Joy” gevoel.

3. Papier & documenten

Onder Papier & documenten wordt echt alles verstaan wat van papier is, behalve boeken. Het is heel belangrijk dat deze items op een vaste plek in huis liggen. Sorteer alles en denk aan het “Spark Joy” gevoel bij papieren die sentimentele waarde hebben.

Er zijn 3 soorten

  • Nog af te handelen documenten (post, afspraken en openstaande nota’s)
  • Belangrijke documenten (contracten, diploma’s en verzekeringspapieren)
  • Vaak gebruikte documenten (recepten en agenda)
  • Er is nog een 4e, maar die hoort eigenlijk bij Categorie 5. Sentimentele items.
    Dit zijn papieren die niet (meer) belangrijk zijn, maar die je wilt bewaren, zoals kindertekeningen en oude autopapieren.

4. KOMONO

KOMONO zijn alle losse kleine items. Bewaar dit soort items in kleine en grote dozen/manden/bakken. Zorg ervoor dat de items die bij elkaar horen ook bij elkaar liggen en dat goed zichtbaar is wat er in een doos zit. Dit voorkomt dat je spullen niet kunt vinden en je later dubbele items hebt omdat je ze opnieuw hebt gekocht.

Pak al spullen en leg dit op een grote stapel. Gooi weg wat weg kan omdat je het nooit gebruikt, het oud of kapot is of omdat je het dubbel hebt. Leg alle spullen zo terug dat elk item zichtbaar is. Sorteer keukenkasten op soort items (keukengerei – borden – schalen – pannen – plastic – etenswaren)
Daarna ga je aan de slag met de etenswaren. Eerst controleer je alles op de houdbaarheidsdatum en daarna wordt alles per categorie weer in de kast gelegd. Probeer voedsel een eigen plek in de keuken en/of kelderkast te geven en niet te mengen met de vaste items in de keuken. Pak alle spullen in de schuur of garage en leg die op een grote stapel. Eerst wordt alles in categorieën verdeeld en worden spullen die weg kunnen apart gelegd. Daarna worden de spullen die blijven per categorie bij elkaar gelegd of in dozen gestopt.

5. Sentimentele items

Nadat het hele huis is opgeruimd, is dit de categorie die als laatste aan de beurt is. Zorg tijdens het opruimen van je huis daarom voor een plek in huis waar de sentimentele items (tijdelijk) komen te liggen.
Die ga je dan ook niet uitzoeken, totdat al het andere is gedaan. De sentimentele items worden ook ingedeeld in categorieën en per categorie wordt alles bij elkaar gelegd. Heb je spullen (kleding, papieren, etc.) in huis van overleden huisgenoten? Zoek deze spullen pas uit in deze stap.

Op Netflix en Youtube kun je video’s van Marie Kondo bekijken.