Het is 3 maanden geleden dat ik voor het laatst heb geschreven omdat het aardig druk was. Voor de zomervakantie een drukke periode omdat iedereen opgeruimd de zomer in wil gaan. In de zomervakantie mijn eigen vakantie en verhuizing van de stad Groningen naar Veendam.
Nu de rust weer een beetje is teruggekeerd wil ik vertellen hoe ik mijn verhuizing heb geregeld. Alles ging enorm soepel en zonder stress.

Ga je binnenkort zelf verhuizen en doe je alles zelf. Misschien heb je dan iets aan mijn stappenplan.
Wat vooral belangrijk is. Begin ruim op tijd met je planning. Maak bijvoorbeeld een Excel-stappenplan, zodat je precies weet wat je wanneer wilt/moet doen. Dit geeft je enorm veel rust tijdens de verhuizing.

Hieronder een aantal belangrijke punten.

3 maanden voor de verhuizing

  • Bestel/bekijk meubels, gordijnen, vloerbedekking, keuken en/of sanitair die je graag zou willen hebben.
    De levertijd van deze zaken valt meestal tegen en je wilt in je nieuwe huis niet zonder zitten.
  • Regel je hypotheek of het huurcontract van je oude en nieuwe woning.
  • Weet je wanneer je gaat verhuizen? Geef dit door aan je werkgever en plan eventueel je vrije dagen.
  • Zoek uit hoe je wilt verhuizen. Neem je een verhuisbedrijf of doe je het met vrienden of doe je het zelf?
    Zorg ervoor dat de mensen die helpen tijd hebben als je gaat verhuizen. Vraag offertes op bij verhuisbedrijven?
    Wat ons goed is bevallen is het regelen van een opslagbox. We hebben voor 2 maanden een box gereserveerd, een maand voor en maand na de verhuizing.
  • Ga je verhuisberichten versturen, stel de lijst met adressen samen. Je hebt nu tijd genoeg.

2 maanden voor de verhuizing

  • Kies de definitieve manier van verhuizen.
  • Start met het inpakken van spullen die je de aankomende maanden niet meer nodig hebt en gooi spullen weg die je (bijna) nooit gebruikt. Je kan het ook weggeven of verkopen. Het is heel belangrijk dat je niet alles zomaar bij elkaar in dozen doet. Doe bijvoorbeeld spullen van de keuken bij elkaar in en vul de ruimte in de dozen niet op met bijvoorbeeld kleding. Het lijkt nu handig, maar tijdens het uitpakken wordt je hier gek van. Plak een sticker op de doos waarop je schrijft wat erin zit.
  • Je kan nu beginnen met het opzeggen, aanmelden, verhuizen van zakelijke contracten. Denk aan het energiebedrijf, medisch specialisten, school, openbaar vervoer, verenigingen, internet & TV etc. Ben je te vroeg met opzeggen? Zet het bedrijf dan lager in het stappenplan, zodat je het later niet vergeet. Zet steeds een vinkje in je stappenplan bijde dingen die zin afgerond.

1 maand voor de verhuizing

  • Controleer je stappenplan of er nog zaken moeten gebeuren die je nog niet hebt gedaan en doe dat eerst voordat je verder gaat met de volgende punten in je stappenplan. Het gaat vanaf nu heel snel.
  • Ik gaf net al aan dat wij een opslagbox hebben gehuurd, zodat we een maand van te voren al spullen kunnen opslaan. Dit geeft ruimte in je huidige woning en je hoeft dan niet alles op één dag te verhuizen. Om de paar dagen zijn wij met de auto de reeds ingepakte spullen gaan wegbrengen. Omdat de ongebruikte spullen eerst in de box komen te staan, haal je die er voor je nieuwe woning als laatste weer uit. Ze staan dus nooit in de weg in de nieuwe woning en je kan de woning langzaam weer gaan inrichten.
  • Doe adreswijzigingen op de bus.
  • Regel al je verzekeringen en zorg ervoor dat de opstalverzekering van de nieuwe woning op de juiste dag ingaat.

3 weken voor de verhuizing

  • Geef je verhuizing door aan je (nieuwe) gemeente. Zij geven je verhuizing dan door aan o.a. DUO, kinderbijslag, pensioen, belastingdienst, RWD, SVB, CAK en je zorgverzekering.
  • Controleer bij het verhuisbedrijf en/of je vrienden of de verhuisdatum goed staat ingepland.
  • Regel voor de verhuisdag oppas voor je huisdieren en/of (kleine) kinderen.
  • Maak foto’s van de oude woning. Een leuke herinnering voor de toekomst.

1 – 2 weken voor de verhuizing

  • Zorg ervoor dat de boodschappenvoorraad in huis wordt opgemaakt en maakt de vriezer leeg. Het is handig om nu alleen boodschappen te doen die belangrijk zijn. Je wilt niet je hele oude voorraad meenemen naar je nieuwe woning.
  • Zoek je waardevolle spullen (belangrijke papieren, pasjes, paspoort, creditcard, juwelen, geld, telefoon, sleutels etc) en je boekhouding bij elkaar en zorg ervoor dat je die sowieso de eerste weken bij de hand hebt.
  • Heb je spullen uitgeleend aan of geleend van andere mensen. Zorg ervoor dat je het teruggeeft/terugvraagt.

7 tot 2 dagen voor de verhuizing

  • Ga ervan uit dat je een week geen internet hebt, dus urgente zaken afronden of verschuiven.
  • Haal meubels uit elkaar en plak de schroeven met grijze tape vast aan het grootste meubelonderdeel.
  • Gaan de gordijnen mee? Was ze nu en hang ze weer op om te drogen. Je hebt dan fris ruikende en droge gordijnen in je nieuwe huis.
  • Geheime/vergeten plekken in woning leegmaken zoals kruipruimte, zoldertjes, achter knieschotten etc.
  • Verbandtrommel, paracetamol, cash en andere belangrijke dingen in een tas in auto of op een voor jou handige plek leggen.

1 dag voor de verhuizing

  • De koelkast en vriezer uitzetten en schoonmaken. Laat de deur op een kier staan om luchtjes te voorkomen.
  • Zorg ervoor dat de telefoons, laptops, zaklampen, etc. zijn opgeladen.
  • Geniet van de laatste avond/nacht in je oude woning en ga op tijd slapen.

De dag van de verhuizing

  • Verhuis de (laatste) spullen uit de oude woning en maak een beetje schoon. Omdat wij een opslagbox hadden, stonden er nog maar een paar spullen in onze woning. Die konden makkelijk met een klein karretje naar de nieuwe woning worden vervoerd.
  • Schrijf de meterstanden op van gas, licht en water.
  • Sluit alle ramen en deuren goed af en doe alle sleutels van de oude woning aan een ring of in een bakje.

Dagen na de verhuizing

  • Pak eerst de belangrijke dingen uit, zodat je in de dagen erna rustig de andere spullen doos voor doos kunt uitpakken. Heb je geen zin meer? Geen probleem. De spullen die je echt nodig hebt, zijn al uitgepakt.
  • Controleer of alles goed werkt in je nieuwe woning.
  • Zoek uit wanneer de vuilnis wordt opgehaald. Meestal heb je veel meer afval in de eerste weken na een verhuizing.
  • Vergeet niet af en toe te vragen aan de mensen die jullie oude woning hebben overgenomen of er nog post is afgeleverd. Het kan zijn dat jij alles op tijd hebt doorgegeven, maar dat er toch nog wat mis gaat met de post. Het is bijvoorbeeld handig om de papieren afschriften van je bank tijdelijk stop te zetten. Je wilt niet dat die post per ongeluk bij iemand anders in de brievenbus valt.

Wordt je al moe na het lezen van dit stuk en wil je je verhuizing graag uit handen geven? Neem dan contact met ons op.
Wij kunnen onder andere helpen bij het maken van een stappenplan en het op orde brengen van uw administratie.