Tip 1

Werk in kleine sessies. Wanneer je een project start, werk je er eerst maar één tot twee uur per keer aan. Je zult productiever en gemotiveerder zijn en je riskeert geen burn-out. Nadat je tot rust bent gekomen kun je in de dagen erna een volgende sessie doen.

Tip 2

Koop nog geen organiserende producten. Probeer het aantal bakken, manden en/of kleerhangers pas te kopen als je precies weet wat je bewaart. Zorg eerst dat je weet hoeveel er overblijft van je inventaris en neem de juiste afmetingen van je kasten en laden, zodat je precies datgene koopt wat je nodig heeft, zonder te veel te besteden aan onnodige en verkeerde benodigdheden.

Tip 3

Plaats al je nostalgische items niet vooraan in je kast. Natuurlijk kun je een ​​paar items een mooie plek geven, maar laat die items niet een nummer 1 plek in je leven claimen. Deze andere items kunnen op een hoge plank, in een eigen kast of in een stevige kist worden bewaard om je dagelijkse leven niet te belemmeren.

Tip 4

Stop met het accepteren van geschenken die je niet leuk vindt. Dit betekent dat wanneer je moeder je weer iets geeft dat je niet kunt gebruiken, je beleefd kunt zeggen: “Nee, bedankt, ik heb genoeg!” Ik zeg je niet dat je alles moet afwijzen, maar wees duidelijk en consequent. Als je later een kado weggooit, weggeeft, teruggeeft of verkoopt zal dat veel meer pijn doen bij de gever.

Tip 5

Cadeaus en/of spullen die je eigenlijk niet mooi vindt, moet je niet bewaren. Natuurlijk wil je mensen niet teleurstellen, maar het is jouw huis. Bewaar en gebruik spullen waar je een fijn of positief gevoel bij hebt. Kun je iets echt niet wegdoen, sla het dan op, maar geef het geen prominente plek in je leven.

Tip 6

Stel doelen voor je huis. Wat wil je met je huis? Wil je een etentje geven, maar weerhoudt de rommel je om vrienden te vragen? Wil je gaan samenwonen? Krijgen jullie een kindje? Wil je een huisdier nemen? Deze korte- en langetermijndoelen kunnen fungeren als uitstekende bronnen van motivatie. Als je geen zin hebt om al je spullen door te spitten, denk dan aan je doelen en ga door.

Tip 7

Maak je bed op en doe de gordijnen open. Je kunt dan gelijk de stapel tijdschriften, boeken en kleding opruimen. Door elke ochtend deze klus te doen bepaal je de toon van je dag en het moedigt ook aan meer harmonie te creëren in andere delen van je huis.

Tip 8

Zorg dat je systemen ontwikkelt, die gewoontes worden. Maak er een gewoonte van om kleding weg te doen die kapot is, niet meer past of die je niet meer mooi vindt. Maak er een gewoonte van om je sleutels op te hangen aan de nieuwe haak die je hebt geïnstalleerd. Maak er een gewoonte van om de vuile was direct in de (juiste) wasmand te doen. Deze gewoontes zorgen ervoor dat je huis netter blijft en opruimen een stuk minder overweldigend is.

Tip 9

Label items in je eigen taal. Je moet namen op de labels zetten die voor jou logisch zijn. Als al je haarwasproducten in een bak doet, kan je ze bijvoorbeeld mijn haar noemen of mijn trots. Als je je medische dossier BurnOut 2018 wilt noemen, is dat prima. Als je een schoenendoos Ibiza by night wilt labelen omdat de schoenen zijn gedragen tijdens een wilde nacht op Ibiza, ga ervoor. Zolang de labels voor jou werken, noem ze dan zoals je wilt, het is jouw huis.

Tip 10

Probeer digitaal te gaan. Het grootste deel van het papierwerk in je huis zal nooit meer worden gebruikt of ingezien. Tenzij het gaat om een ​​lease-overeenkomst, een testament, een akte, een belastingaangifte of papieren met nostalgie. Veel kan naar het oud papier. Als je echt papierwerk moet bewaren en het hoeft niet de originele kopie te zijn, scan het dan en bewaar het als een elektronisch bestand.

Tip 11

Organiseer je huis of kantoor zoals jij dat wilt. Vaak richt men zijn huis in, zoals het hoort. De eettafel staat altijd links, het bureau altijd in een hoekje en de bank staat rechts. Maar heb je niet de ruimte voor een apart kantoor en wil je eigenlijk het bureau een veel prominentere plek geven? Doe dat dan. Het is jouw huis en het staat toch niet in de verkoop!

Tip 12

Het omgekeerde geldt, als je woning in de verkoop gaat. Zorg ervoor dat het een huis wordt waar de gemiddelde koper van gecharmeerd is. Dus geen huis vol met hobbyspullen, foto’s of vreemde indelingen. Zorg voor een licht, leeg, ruim en uitnodigend huis. Heb je een heel persoonlijk huis en vind je het moeilijk om verandering aan te brengen? Zorg er dan voor dat je iemand inschakelt om je huis verkoopklaar te maken. Je huis verkoopt sneller en waarschijnlijk ook voor een hoger bedrag.

Tip 13

Wees eerlijk over de waarde van je spullen. Niet al je kleding, borden, linnengoed, juwelen, kunst en boeken zijn het waard om in je huis te hebben. Bepaal of iets nog steeds waarde heeft voor jou. Is een jurk nog steeds in jouw stijl of maat? Werkt een oude iPod nog steeds? Past een gekregen vaas echt wel in jouw huis of meer in die van de gever? Kortom, zijn je spullen nog steeds waardig? Als het zijn waarde heeft verloren, is het tijd om het een ander tehuis te geven.

Tip 14

Iets gezien in de uitverkoop? Of is het weer Black Friday! Verzet je ertegen! Je denkt dat je een leuke buitenkans bent tegengekomen, maar uiteindelijk koop je iets waarvoor je normaal de volle prijs NIET zou betalen. Als je het niet gaat dragen of neerzetten, dan was het koopje toch echt geen koopje! Voordat je een koopje koopt moet je jezelf de volgende vragen stellen: “Had ik dit ook gekocht als het niet in uitverkoop was? Heb ik het echt nodig binnen nu en 2 maanden? Is het antwoord nee? Laat het dan liggen!

Tip 15

Ruim elke dag op. Elke dag een paar minuten besteden aan het in toom houden van je huis is een klein en verstandig gebruik van je tijd. Gedurende 10 à 15 minuten kun je elke avond je spullen opruimen, je mail beantwoorden en keuken opruimen. In de ochtend kan je Tip 7 in 5 minuten doen. Denk aan de uren die je bespaart in je kostbare weekenden.

Tip 16

Besteed aandacht aan wat je goed doet. Zijn er dingen die echt werken in je huis, probeer ze dan ook op andere gebieden. Ben je blij met de handdoeken die in de badkamer aan een haakje hangen? Probeer dat ook te doen voor de handdoeken in de keuken, wc en bij jassen in de hal en kleding aan je slaapkamer(kast)deur. Houd rekening met hoe jij je in je huis gedraagt ​​en zorg voor oplossingen op basis van wat voor jou persoonlijk werkt.

Tip 17

Je kledingkast ziet er een stuk netter uit wanneer er eenheid is. Neem allemaal dezelfde hangers en bakken/mandjes. Dit is een eenvoudige oplossing voor meer plekken in je huis. Neem bijvoorbeeld hetzelfde soort opbergdozen in de kelder en een hetzelfde soort manden in jouw open kasten. Het ziet er gelijk een stuk rustiger en netter uit. Het oog liegt niet!

Tip 18

Wees lief voor jezelf. Je bent menselijk en rommel maken is bijna niet tegen te gaan. Richt je op het positieve feit dat je het opruimprobleem nu aanpakt en niet op het feit dat je geld of tijd of energie hebt verspild aan het verzamelen dingen. Glimlach en ga aan de slag met liefde voor jezelf. Alle beetjes helpen! Je kunt het!

Tip 19

Heb je een hekel aan bepaalde klussen in huis en je hebt het geld ervoor. Vraag dan iemand om bepaalde taken van je over te nemen tegen betaling. Laat de schoonmaak(st)er niet het hele huis doen, want dan doe je half werk. Het is bijna niet te doen om in 1 dag per week in 4 uurtjes het hele huis schoon te houden/krijgen.
Heb je weinig geld, probeer dan een dienst voor een dienst te doen. Jij doet de was van de buren en de buurman onderhoudt je tuin en wast je ramen. Probeer inventief te zijn!

Tip 20

Heb je een partner, huisgenoten en/of kinderen en doe je nu alles alleen. Geef iedereen zijn eigen taak in het huishouden. Het maakt niet uit of het een grote of kleine taak is, elke taak is er één. En als je het minimaal houdt, kun je na een tijdje de taken van de anderen uitbreiden zonder dat je scheve gezichten krijgt.

Succes met deze tips!